14. jul. 2011

Chokolade cupcakes med vaniljefrosting

Disse muffins er ganske almindelige chokolademuffins:


Opskrift på chokolade muffins

ca. 15 stk

1 æg
2 1/2 dl cremefraice
1 dl olie eller smør
1 dl mælk (kan skiftes ud med kaffe)

225 g sukker
250 g mel
50 g kakao
1 tsk natron uden top
2 tsk vanilie sukker

150-200 g groft hakket chokolade





Det våde vendes i det tørre.
Kagerne bages ved 200 grader i 13-16 min.


Vær obs på at kagerne ikke får for længe i ovenen - mine blev lettere brankede. Man kan lige tjekke kagerne ved at stikke i dem med en spisepind eller andet. Hvis der ikke sidder dej fast på pinden er de færdige.

Jeg har pyntet kagerne med en vaniljefrosting og fondantroser. Denne frosting er meget fast i konsistensen, så den er let at arbejde med, og man får nogle flotte "swirls" (her har jeg brugt 1M tyllen). Dog smager den meget af smør, personligt bryder jeg mig ikke om smagen.

Opskrift på buttercream frosting:

75 g blødt smør (stue temperatur)
200 g flormelis
1-2 tsk vaniljesukker
2 tsk letmælk
Evt. lidt pastafarve, jeg brugte en smule pink pastafarve til den ene halvdel af frostingen.

Det hele piskes sammen til det har en god konsistens.


Husk at kagerne skal være helt afkølede inden de pyntes - ellers smelter frostingen. Herefter gælder det bare om at slippe kreativiteten løs og forme blomster, sløjfer og så videre af fondant til at sætte prikken over i'et.

Tip: hvis fondanten klistrer når man arbejder med den, kan man bruge lidt flormelis i håndfladerne/på skærebrættet, så slipper den bedre.





Ingen kommentarer: