14. jul. 2011

Snickers cupcakes med peanutbutterfrosting

Efter inspiration fra http://frkcupcake.blogspot.com/ (fantastisk blog), købte jeg ind til Snickers muffins og peanutbutter frosting a la Martha Stewart.


Kagerne blev ganske enkelt fantastiske! Og det samme gjorde frostingen. Den var dog ikke helt fast nok, efter min smag. Næste gang vil jeg nok bruge lidt mere smør, evt. 150 g i stedet for 115 g.


Til at dekorere, havde jeg desuden købt friske kirsebær, guldkugler fra Dr. Oetker samt mørk smeltechokolade. Første idé var at smelte chokoladen og lade det flyde ned over den lysebrune peanutbutter frosting. Dog blev frostingen for blød, så jeg forsøgte mig ikke med dette.
I stedet hakkede jeg chokoladen og dryssede den ud over.
Jeg formede også roser af fondant, samt mixede en lille skålfuld af frostingen med kakao, for at den skulle blive mørkere. Med denne mørke frosting tyllede jeg små blomster ud på kagerne.



Opskrift på Snickers muffins:

ca. 16 stk

Vådt:
1 æg
2 1/2 dl cremefraice
1 dl olie eller smør
1 dl mælk
Tørt:
225 g sukker
250 g mel
50 g kakao
1 tsk natron uden top
2 tsk vanilie sukker

150-200 g groft hakket Snickers.

Det våde piskes sammen med det tørre. Herefter tilsættes de hakkede Snickers. Fordel i forme, evt. med en sprøjtepose (formene skal fyldes ca. 2/3 op.)

bages ved 200 grader i 13-16 min. (Pas på ikke at bage kagerne for meget så de bliver tørre).

Opskrift på peanutbutter frosting:


185 g flødeost (stuetemperatur)
115 g blødt smør (helst usaltet, jeg brugte dog alm. saltet smør da jeg ikke rigtig kan smage forskellen)
140 g flormelis, siet.
150 g peanutbutter, smooth (ikke økologisk da det har en mere saltet smag)

Bland flødeost og smør med en elpisker til det er let og luftigt. Tilsæt gradvist flormelis, og bland grundigt imens. Sørg for at skrabe siderne af skålen. Pisk ved middel styrke i 3-4 min til det er let og luftigt.
Tilføj peanutbutter og pisk til det er blandet grundigt sammen.
Lad det stå på køl lidt inden det skal bruges.


 
M1 tylle, hakket chokolade og kirsebær
M1 tylle og roser af fondant

Rund tylle er brugt til den lyse frosting. Jeg har brugt en lille blomstertylle til den mørke frosting, og i midten har jeg duppet en lille guldkugle fra Dr. Oetker.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hejsa. Kan jeg ikke erstatte creme fraichen med et andet syrnet produkt, fx græsk yoghurt? (Ligesom i chips-dippene), og erstatte natron med bagepulver?

Helle sagde ...

Hej!

Det kan jeg umiddelbart ikke se nogle problemer i :) natron burde reagere med syren i mælkeproduktet og få kagerne til at hæve fint :)

Mvh. Helle