11. apr. 2012

Cupcakes med lemon creamcheese og Digestive

Disse cupcakes minder lidt om citronmåne i smagen - om det er en god eller dårlig ting er op til den enkelte at bestemme. Personligt synes jeg de er gode, dog giver denne opskrift ikke en svampet kage, men nærmere en sandkage.
Kagerne har jeg fyldt med en blanding af flødeost og Lemoncurd (en slags citronpuré - fåes i b.la. Bilka).




Opskrift på muffins med lemon creamecheese og Digestive:

ca. 12 stk.

100 g smør
3/4 dl mælk
1 1/2 dl sukker
2 æg
1 tsk. bagepulver
1 1/2 spsk. kartoffelmel
1 tsk. vaniljesukker
2 1/2 dl hvedemel  
6-7 knuste Digestive kiks
Smelt smør og tilsæt mælken. Lad det blive varmt uden at koge. Pisk æg og sukkeret sammen. Bland mel, bagepulver, kartoffelmel og vaniljesukker i en skål og tilsæt skiftevis mælke- og æggeblandingen. Rør de knuste kiks ud i dejen. Hæld dejen i muffinsformene. Jeg oplevede at dejen hævede en hel del, så fyld ikke mere end 2/3 op. Bag cupcakesene midt i ovnen ved 200° C i ca. 13 minutter eller til der ikke følger dej med når man prikker i dem med en gaffel.

Opskrift på lemon creamcheese fyld:

Nok til ca. 24 cupcakes

50 g. blødt smør
200 g. flødeost
75 g. lemoncurd
50 g. flormelis
Smør og flødeost piskes til det er luftigt. Lemoncurd piskes med og flormelis piskes i lidt ad gangen.
Du kan fylde dine cupcakes på to forskellige måder. Enten kan man anvende sin sprøjtepose og en smal, lang tyl som man stikker ned i kagen og derved fylder kagen indvendig.
Den anden mulighed er, at man kan anvende en "plunger" eller en æbleudhuler. På den måde kan man fjerne midten af kagen, fylde lemon creamcheese i, og lukke hullet til igen.
Jeg valgte at skære toppen af mine cupcakes da jeg ville pynte dem med nogle søde ansigter af fondant. Herunder ses resultatet.

Ansigter lavet af fondant. Kinderne er fondant med pastafarve. Øjne og mund er tegnet på med spiselig tusch i sort. Ansigterne er "limet" på kagerne med almindelig, tyk glasur.



2 kommentarer:

Eva sagde ...

Super søde og sjove cupcakes

hilsen Eva(Mette-Lines mor)

Helle sagde ...

Tusind tak, Eva! Det er fedt at høre fra kagedronningen selv! ;-) Hils Mette-Line mange gange fra mig :D